gummo-50fbb558bf8e0

Harmony Korine to człowiek instytucja nowojorskiej bohemy: reżyser, pisarz, scenarzysta, artysta wizualny, kumpel Wernera Herzoga, Leo DiCaprio i Sonic Youth. Towarzysz życia ekscentrycznej modelki, aktorki i muzy Chloe Sevigny. Nowy tekściarz Bjork i twórca pierwszego amerykańskiego filmu zrealizowanego według zasad Dogmy 95. Autor eksperymentalnej powieści i punkujący skejt z ulicy Nowego Jorku. Urodzony w 1974 syn walczących z kapitalizmem trockistów, wychowywał się w stolicy country Nashville i na nowojorskim Queensie. Nie skończył szkoły średniej.

Kiedy miał 19 lat, napisał scenariusz Kids (Dzieciaki). Opisał w nim po prostu doświadczenia swojego środowiska – nihilistycznych, zdemoralizowanych i zagubionych nastolatków z robotniczych dzielnic wielkiego miasta. Poznał wówczas Larry Clarka, reżysera i fotografa, który z aparatem penetrował subkulturę skejtów. Clarka zafascynował Korine i jego świat – szybko zdecydował się na realizację Kids. Powstał jeden z najbardziej kontrowersyjnych filmów lat 90. – bezwzględność i brutalność wyalienowanego pokolenia budziły fascynację pomieszaną z odrazą. Korine stał się sławny. Mimo to projekt jego debiutanckiego filmu Gummo nie wzbudził entuzjazmu decydentów od kina. Wąchanie kleju, prostytucja nieletnich, seks z osobą z zespołem Downa, mordowanie i stepowanie w jednym filmie przerażało nawet najodważniejszych producentów. Korinem zaopiekował Cary Woods z Fine Line, który wyłożył na film swoje prywatne pieniądze.

spring-breakers-3a

Najnowszym filmem Korine, jest prezentowany na ostatnim festiwalu w Wenecji,  a niespełna 2 miesiące temu w Polsce, również kontrowersyjny i eksperymentujący Spring Breakers z gwiazdkami amerykańskiej młodzieży.


skrawkiSkrawki (Gummo), reż. Harmony Korine, USA, 1997, 89 min

Film składa się z przypadkowych scen, przeplatających się fragmentów z domowych kronik wideo i obrazów w czasie rzeczywistym. Paradokument opisujący, jak wyglądają szczątki pozostałe po niegdyś normalnym miasteczku Xenia w stanie Ohio. W tym pozbawionym przyszłości miasteczku dorasta dwóch nastolatków, Solomon i starszy od niego Tummler. Z nudy jeżdżą na rowerach, słuchają metalu i wąchają klej. Spotykają co krok dziwnych i przerażających ludzi a ich życie jest tak beznadziejne, jak miejsce, w którym przyszło im żyć…

Chociaż w filmie wykorzystano standardowe światła, na etapie postprodukcji obraz został specjalnie zabarwiony w tonacji kolorów fluorescencyjnych, by stał się bardziej natarczywy dla widza. Zdjęcia nakręcono w zaledwie 20 dni.


julien-donkey-boyJulien Donkey-Boy, reż. Harmony Korine, USA, 1999, 101 min

Film opowiada historię schizofrenika Juliena i jego groteskowej rodziny. Chociaż tylko główny bohater uznawany jest za upośledzonego umysłowo, prawie wszyscy w jego domu zachowują się nienormalnie. Ojciec sypia w masce przeciwgazowej i pragnie, by młodszy brat Juliena, Chris udawał swoją zmarłą matkę. Z kolei Chris przygotowując się do zawodów zapaśniczych trenuje chwyty na plastikowym kuble na śmieci. Wyjątkiem pozostaje sympatyczna i pełna ciepła siostra Juliena, Pearl, która spodziewa się dziecka. Jako jedyna staje w obronie upośledzonego brata, dręczonego przez ojca.


mister-lonleyMister Lonley, reż. Harmony Korine, Francja, Irlandia, Wlk.Brytania, USA, 2007, 112 min

Młody Amerykanin (Diego Luna) gubi się w Paryżu. Postanawia zarobić na życie jako sobowtór Michaela Jacksona. Przez przypadek spotyka na swojej drodze Marilyn Monroe. Ta zabiera go do swojego domu gdzie mieszka jej mąż Charlie Chaplin, córka Shirley Temple, a sąsiadami są: papież, angielska królowa, James Dean i Madonna.

W filmie występują ponadto przyjaciele Harmony Korine,: Werner Herzog i Leos Carax. Zobaczymy również znaną ze Spring Breakers Rachel Korine, prywatnie żonę reżysera.


trashhumpersTrash Humpers, reż. Harmony Korine, USA, 2009, 78 min –  w związku z problemem technicznym z kopią film nie zostanie zaprezentowany na tegorocznym festiwalu.

Trash Humpers to film o ludzkich śmieciach, ludziach z odzysku, opowiadających swoją historię środkami z odzysku. Jeśli trójaktowa sensowna struktura i szerokokątny gładki obraz zarezerwowane są do opowiadania o sensownych i gładkich ludziach, to być może właśnie zdarta, przewijana w kółko kaseta VHS jest właściwym nośnikiem dla opowieści o peryferiach. Domy, praca, dzieci? Dlaczego ktoś miałby chcieć żyć w taki sposób? – pytają bohaterowie filmu, którzy trajektorie swojego życia wykreślają chaotycznie, w rytm rwących się refrenów, spazmatycznego śmiechu i głuchych odgłosów uderzanego biodrami śmietnika. Harmony Korine mówi, że kręcąc filmy, zawsze uważa na to, by jedną nogą brnąć w ścieku. Trash Humpers robi wrażenie kasety, na którą reżyser tam się właśnie natknął.

źródło: stopklatka.pl


FOURTH-DIMENSIONCzwarty Wymiar (The Fourth Dimension), reż. Harmony Korine, Jan Kwieciński, Aleksiej Fedoroczenko, USA, Polska, Rosja, 2012, 106 min

Trylogia autorstwa trzech reżyserów z różnych stron świata: Harmony Korine’a, Aleksieja Fedorczenki i Jana Kwiecińskiego. Każdy z nich nakręcił 30-minutowy film na podstawie szkicu autorstwa Eddy’ego Morettiego, realizatora z VICE Films, w którym zabiera swojego bohatera w podróż zmieniającą jego sposób postrzegania świata i samego siebie. Każdy z nich zaproponował własne spojrzenie na „czwarty wymiar”.


SpringBreakersSpring Breakers, reż. Harmony Korine, USA, 2012, 92 min

MFF Cannes 2012 – Nagroda Specjalna, Nominacja w Konkursie Głównym

Film Korina, ikony amerykańskiego kina niezależnego, to nie kolejny młodzieżowy film akcji, to pastisz na dzisiejszą popkulturę zalewającą zewsząd kiczem młodego odbiorcę. Film okazał się rewelacją i czarnym koniem ostatniego festiwalu w Wenecji, a także jednym z najważniejszych filmów roku. Opowiada o wyzwolonych i szalonych dziewczynach, dla których głównym mottem życiowym jest dobra zabawa. Ciąg imprez, niewiarygodnych pomysłów i nieposkromionej fantazji sprowadzi cztery ślicznotki w bikini i w kominiarkach, na drogę bezprawia i totalnej rozpusty.