moodysson

Retrospektywa przełomowego twórcy współczesnego kina szwedzkiego, autora Fucking Amal oraz głośnych Lilja 4-ever, Dziura w sercu i Mamut.

Lukas Moodysson. Szwedzki reżyser, scenarzysta, pisarz i poeta określany mianem „najpopularniejszego szwedzkiego twórcy filmowego od czasów Ingmara Bergmana”. Zdobywca licznych nagród filmowych (Złoty Niedźwiedź, Europejska Nagroda Filmowa, Nagroda FIPRESCI). Jako poeta tworzył już w latach osiemdziesiątych. Międzynarodowe uznanie w roli reżysera zdobył w 1998 r. filmem wytypowanym na szwedzkiego kandydata do Oscara – Fucking Åmål, o uczuciu, które połączyło dwie młode dziewczyny z prowincjonalnego miasteczka. Od tamtej pory tworzy kolejne obrazy w skrajnie różnym stylu i dotykające rozmaitych tematów, począwszy od komedii o hipisach (Tylko razem, 2000), poprzez wstrząsający dramat nastolatki z Estonii, sprzedanej na Zachód, gdzie pada ofiarą przemocy seksualnej (Lilja 4-ever, 2002), aż po wzruszającą historię nowojorskiego małżeństwa, które rozdzieliły kariera i miliony kilometrów, a połączyło na nowo uczucie zmieniające losy wszystkich dookoła (Mamut, 2009). Bez względu na temat, każdy kolejny film Moodyssona dotyka ważnych problemów współczesnego świata i przynosi mu uznanie krytyków i widzów.


Fucking Åmål, reż. Lukas Moodysson, Dania, Szwecja, 1998 r., komediodramat, 89 min

MFF Karlove Vary 1999 – Nagroda Publiczności

Europejska Nagroda Filmowa 1999 – Nominacja w kategorii Najlepszy Film

Wielki europejski przebój, a zarazem debiut reżyserski Lukasa Moodyssona. Rozgrywająca się w Amal – prowincjonalnym miasteczku, jakich pełno w każdym zakątku świata – opowieść o nastoletniej Agnes, która zakochuje się w swojej koleżance z klasy, Elin. Fucking Amal dorównało w rodzimej Szwecji sukcesowi frekwencyjnemu Titanica, a sam Ingmar Bergman nazwał film Moodyssona „pierwszym arcydziełem młodego mistrza.


Tylko razem (Tillsammans), reż. Lukas Moodysson, Szwecja, Dania, Włochy, 2000 r., komediodramat, 106 min

Europejska Nagroda Filmowa 2000– Nominacja w kategorii Europejskie Odkrycie Roku

Flamandzki MFF 2000 – Nagroda dla Najlepszego Reżysera

Jest rok 1975. Göran i jego przyjaciele decydują się na eksperyment – postanawiają żyć razem pod jednym dachem. Dni upływają im na medytacji, rozmowach, piciu wina i uprawianiu wolnej miłości. Pewnego dnia do komuny przybywa siostra Görana. Zmęczona swoim małżeństwem, chce ułożyć sobie życie od nowa…

Obraz entuzjastycznie przyjęty na festiwalu filmowym w Wenecji. Błyskotliwa komedia, w której wnikliwa obserwacja obyczajowa łączy się z pełnym humoru spojrzeniem na blaski i cienie bycia razem.


Lilja 4-ever, reż. Lukas Moodysson, Szwecja, Dania, 2002 r., dramat, 109 min

Nominacja do Oscara (2002) w kategorii Najlepszy Film Zagraniczny

Nagroda FIPRESCI (2002) dla Najlepszego Reżysera

Lilja ma szesnaście lat. Jej jedynym przyjacielem jest młody Volodja. Oboje mieszkają w biednej wiosce w jednym z krajów byłego ZSRR fantazjując o lepszym życiu. Pewnego dnia Lilja zakochuje się w Andreju. Chłopak proponuje jej wspólny wyjazd do Szwecji. Dla niej jest to jedyna szansa wyrwania się z prowincji i rozpoczęcia nowego życia… Dziewczyna wsiada na pokład samolotu. Jednak Andriej jej nie towarzyszy.


Dziura w sercu (Ett hål i mitt hjärta), reż. Lukas Moodysson, Szwecja, Dania, 2004 r., dramat, 98 min

Europejska Nagroda Filmowa (2004) – Nominacja w kategorii Najlepszy Europesjki Film Roku

MFF Nowe Horyzonty (2005) – Nagroda publiczności

Opowieść o czwórce bohaterów, którzy w zatęchłej przestrzeni wynajmowanego w bloku mieszkania zajmują się kręceniem filmów pornograficznych. Rickard jest reżyserem, Geko i Tess jego ostatnimi gwiazdami, które z pasją filmuje w najróżniejszych pozach i konfiguracjach. Dopełnieniem trójki „filmowców” jest Eric, niepełnosprawny syn Rickarda, który ze swojego pokoju, poprzez uchylone drzwi, przypatruje się ekscesom ojca.


Kontener (Container), reż. Lukas Moodysson, Szwecja, 2006 r., dramat, 72 min

MFF Nowe Horyzonty (2006) –  Nagroda publiczności

Kontener to zlepek obrazów pozornie nie do końca ze sobą powiązanych. Czarno-biały film pokazuje konflikt między duszą i ciałem transwestyty – gruby, brzydki mężczyzna, który czuje się małą i delikatną Azjatką. Poszukuje zrozumienia samego siebie, ale także akceptacji otoczenia. Obrazom towarzyszy nieprzerwany monolog – delikatny i niezwykle przejmujący głos, tekst czytany przez Jenę Malone.

Film miał swoją premierę na MFF w Berlinie. Nagrany w Czarnobylu, Transylwanii i szwedzkim „Trollhättan”.


Mamut (Mammoth), reż. Lukas Moodysson, Dania, Szwecja, Niemcy, 2009 r., dramat, 125 min

MFF Berlinale 2009 –  Nominacja do nagrody Złoty Niedźwiedź

Mieszkające w Nowym Jorku szczęśliwe małżeństwo – Leo i Ellen, to zamożni ludzie oddani pracy zawodowej. Ich siedmioletnią córką Jackie opiekuje się pochodząca z Filipin Gloria. Tom, odnoszący sukcesy komputerowiec, podczas wyjazdu służbowego do Tajlandii poznaje młoda prostytutkę Cookie. Losy wszystkich bohaterów w zaskakujący sposób splatają się ze sobą.


Retrospektywa zorganizowana we współpracy ze Szwedzkim Instytutem Filmowym